في ذكرى رحيل علاء ولي الدين مجدي الهواري يحكي آخر مكالمة بينهما

الحق والضلال

يعتاد نجوم الوسط الفني على إحياء ذكرى رحيل الفنان الراحل علاء ولي الدين والتي تأتي كل عام بالتزامن مع عيد الأضحى المبارك، حيث أن علاء ولي الدين، رحل عن عالمنا في عام 2003 والذي كان يوم وفاته متزامنا مع أول أيام عيد الأضحى المبارك قبل 20 عاما، وكثير من النجوم حزنوا على رحيله إذ كان طيب القلب، ومن ضمن هؤلاء الفنانين الذي قاموا باحياء ذكرى رحيله، المخرج مجدي الهوارى الذي حكى آخر مكالمة بينه وبين الراحل علاء ولي الدين.

https://christian-dogma.com

مجدى الهوارى يحكي آخر مكالمة جمعته بعلاء ولي الدين

حكى المخرج مجدي الهواري آخر مكالمة هاتفية جمعته بعلاء ولي الدين، وما قاله له.

وكتب مجدي الهواري ليحيي ذكرى صديقه علاء ولي الدين عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك : قمت يومها من النوم أول يوم العيد على الخبر الصادم كنت نايم وكأنه امبارح! كان صوته قبل مانام آخر حاجة سمعتها يومها! وآخر جملة قالها يا مجدي محتاج أنام أنا راجع من رحلة طويلة ومتعبة عايز أشوفك أحكيلك هصحى من النوم على صلاة العيد أضحى وأكلمك و أشوفك إنت واحشني جدا ولو صاحي خدني نتفرج علي فيلمك الجديد في البدري أول حفلة زي مانعمل الفيلم كان (ميدو مشاكل) طبعا وديه كانت طقوس بنعملها دايما أنا وهو في كل فيلم ينزل ندخل حفلة 10 صباحا في الروقان! وقالي ونكلم أحمد عبد الله وأحمد حلمي علشان ابارك لهم وكمان نكلم شيرين اه ياليل، وقعدنا نضحك جامد جدا فى التليفون، ويحكيلى عن كواليس تصويره في البرازيل فيلمه الجديد (بالعربي تعريفه) إخراج عمرو عرفة وإنتاج طارق صيام .

https://christian-dogma.com

مجدي الهوارى يروي تفاصيل آخر لحظات في حياة علاء ولي الدين

وتابع حديثه عن رحلة علاء ولي الدين في الخارج قائلا : قالي قد ايه تعب في التصوير هناك ويحكيلي أن الشغل طالع حلو والرحلة الطويلة اللي كان نفسه يطلب فيها مرة واحدة بس (مربى فراولة) من الفندق بس مكنش عارف اسمها إيه بالبرازيلي وأنه قد إيه مفتقد كواليس شغلنا مع بعض! طبعا لأن ده كان أول فيلم يعمله مع منتج تاني بعد عبود والناظر وابن عز اللي كان حظي حلو اني أعمله أهم ثلاث أفلام حياته والبطولة المطلقة، ده غير فوازير أبيض وأسود الجزء التاني .

https://christian-dogma.com

مجدى الهوارى يتحدث عن تفاصيل وفاة علاء ولي الدين

وأكمل مجدي الهواري: وقمت من النوم عرفت مكلمنيش لأنه توفي بعد ما ضحى وعمل كل الخير ووزع بنفسه اللحمة واطمن على أمه وأخواته واستودعهم الله، الله يرحمه وفضلت مش مصدق كتير ولا عايز أصدق ويومها نزل الفيلم (ميدو مشاكل) أول حفلة اللي مفروض نروحها سوا بس ملحقناش مفرحناش ونجح الفيلم وجاب أعلى إيراد يوم فى تاريخ السينما في أفلام العيد واتاكد بالفيلم ده أن أحمد حلمي ينفع يبقي بطل ويشيل أفلام لوحده بعد ماكل الناس كانت مشككة في ده!! إلا علاء والله الله يرحمه كان يقولي أعمل اللي عليك واللي خلاني أنا يا مجدي أبقى بطل يخلي حلمي كمان، وبقت الناس تكلمني تقولي البقاء الله في صديقك علاء ولي الدين وألف مبروك على فيلم ميدو مشاكل لأحمد حلمي ومكنتش الحقيقة برد على الأولى ولا التانية! كنت مذهول!وفضلت والله في الحالة ديه كتير وفضلت انتظر أنه يقوم من النوم ويكلمني زي ما وعدني من يومها، اتأخر تليفونك يالول!! عشرين سنة .

تاريخ رحيل علاء ولي الدين

جدير بالذكر أن علاء ولي الدين توفى يوم 11 فبراير 2003 عن عمر ناهز ال 39 عاما، وذلك بعد عودته من رحلته في البرازيل

، والتي كان يصور خلالها بعض مشاهد فيلم عربي تعريفة مع المخرج شريف عرفة، وكان سبب الوفاة هو دخوله في غيبوبة سكر صباح أول أيام عيد الأضحى عام 2003 ، هذا الخبر الذي سبب حالة من الصدمة لجميع الوسط الفني والجمهور المحب للراحل علاء ولي الدين ، والذي كان في تلك الفترة يحظى بشعبية واسعة في الوطن العربي كواحد من أهم نجوم الكوميديا في السينما والمسرح.

تم نسخ الرابط