أمنيات النشطاء لمصر في 2016

أمنيات النشطاء لمصر في 2016
Email : answer@christian-dogma.com - راسلنا
تباينت توقعات نشطاء "تويتر"، حول ما ستكون عليه مصر عام 2016، من خلال هاشتاج "تتوقع إيه لمصر في 2016"، الذي دشنه النشطاء مع اقتراب العام الجديد، وقد عبَّر بعض النشطاء عن سخطهم ورفضهم لما يحدث في مصر الآن، متوقعين ألا يأتي عام 2016 بجديد، وستكون مصر 2016 كمصر 2015، في حين عبَّر آخرون عن تفاؤلهم بالعام الجديد، متوقعين أن تجتاز مصر أزمتها، وتقضي على الإرهاب محدثة ازدهارا اقتصاديا في عام 2016.

محدش يتوقعها
قالت هدير: أنا مغتربة نـفسي ارجع مصـر ، وذكر محمود: "مصر دي محدش يتوقعها"، وعلقت فاطمة ضياء: "بص طول ما نت في مصر اعرف إنك ماشي صح"، وتابع بدر عبدالنعيم: "مستني إيه من مصر تاني دا الدبان لِسَّه قاعد واحنا ف عز البرد".

كأس العالم
وقالت علياء بنت محمد: "تبقي أحسن من مصر السنين إلى فاتت"، ورد إسلام أحمد: "مصر تدخل تصفيات كأس العالم"، وأضاف جو: "نفسي يظهر حد زي محمد علي باشا يرجع يمسك مصر ويبنيها من جديد، ده الراجل اللي حب مصر بجد".
وعلق عمر حسني: "تحيا تحيا زي كل سنة تحيا مصر"، وتابعت آية عيسى: "مصر مش هتتغير لوحدها ع فكرة".

الاستقرار
وقال سيد خضر: "إن شاء الله يكون عام سعيد على مصر وأهل مصر، ويارب الاستقرار إن شاء الله مصر هتبقي بخير بحبك يا مصر"، وأضافت سمر محمد: "مزيد من الاستقرار والأمان، مصر رجعت شمسك الدهب، وإن شاء الله مصر هتبقى قد الدنيا"، وعلق سامي أبوسابا: "تفاءلوا بالخير تجدوه"، يا رب مصر ما لهاش غيرك وإنت القادر على كل شيء يا رب إنك تقول للشيء ''كن فيكون''، يا رب".
وتابعت سمر حسام: "مصر فاقت كل التوقعات، أكيد هتعدي كل التوقعات بردو كالمعتاد".

عام خير وبركة
أما سيكو فقال: "بحاول أقنع نفسي إن 2016 هتبقى أحلى، ضميري يرد عليا ويقولي بطل كذب ميبقاش حظك في الدنيا مصر وفي الآخرة جهنم"، وقالت مصرية وأفتخر: "الخير والسعادة والفرحة يااارب افتح هذا العام علينا بالخير والبركة، مصر هاتفضل أحلى وأحلى رغم الظروف اللي فيها"، وأضاف محمد:" أتمنى أن مصر توصل للمركز 140 في جودة التعليم".

وعلق محمود أفندي: "أتوقع إيه؟ مصر دي مكارة ودحلاب ما تعرفلهاش توقع"، وتابعت منة الزرقا: "أتوقعلها كل خير طبعا إيه ولا أي حاجة هتحصل مصر هيا مصر هتفضل مصر عادي يعني ملل أقسم بالله".
ورد آية حسن: "أنا متفائلة في أي حال من الأحوال مصر مش هتوصل لمرحلة أنيل لأن مفيش مرحلة أنيل أكتر من اللي هي وصلتله".

هتبقى أحسن
وقال ماجد أحمد: "الاستقرار والأمان بإذن الله سبحانه وتعالى يارب احفظ مصر"، وذكرت حنان: "الله يحفظ شعبها البسيط الطيب ويرزقهم من واسع فضله، الله يجبر بخاطرهم، مصر قلب أم حنون وبسيط"، وتابع عمار يحيي: "مصر إن شاء الله هتبقى أحسن من الأول يارب"، ورد ماجد: "الخير كله ونكيد كل حاقد وفاسد وإن شاء الله في مقدمة الدول اللهم ارحم شهداء مصر".

وتابع إبراهيم هلال: "مصر الوحيدة اللي متعرفش تتوقعلها حاجة، هي على طول بتفاجئنا بحاجات أول مرة نشوفها في حياتنا، مصر بلد العجائب"، وأضاف إيهاب عامر: "انطلاقة اقتصادية غير مسبوقة ولا متوقعة وانهيار تام لقواعد الإرهاب في مصر وتساقط النخبة الفاسدة".

Email : answer@christian-dogma.com - Email Us