الفيديو : بالفيديو تهاني الجبالي تدخل في نوبة بكاء على الهواء

Email : answer@christian-dogma.com - راسلنا

بكت المستشارة تهاني الجبالي، نائب رئيس المحكمة الدستورية السابق، أثناء استضافتها، الخميس، في برنامج كلام تاني ، مع الإعلامية رشا نبيل.

وتلقى البرنامج مداخلة هاتفية من رجل يدعى إبراهيم، قال إنه عم المجند محمد سلامة أبوزيد، الذي استُشهد، الثلاثاء، في مدينة رفح المصرية، معربًا عن حبه للرئيس عبدالفتاح السيسي والجيش والشرطة، لكنه يشعر بالغضب من محافظ الشرقية ورئيس مجلس المدينة.

وذكر أن المحافظ ورئيس المجلس يتجاهلان العائلة، قائلًا إنه سينزل ومعه والد الشهيد إلى اللجان الانتخابية للإدلاء بصوته من أجل استكمال خارطة الطريق، ما جعل المستشارة تهاني الجبالي تدخل في نوبة بكاء.

وأضاف: هننزل كلنا وعائلة الشهيد كلها هتنزل علشان نكمل خارطة الطريق، علشان نساند الرئيس عبدالفتاح السيسي، وبنقول للرئيس إحنا كلنا مقدمين كفننا على إيدينا علشان خاطرك إنت وعلشان مصر تعيش، لكن عيب اللي عمله محافظ الشرقية ده لأنه خذلنا .

وتابع: لو الولد ده ابن لواء أو ابن راجل واصل في مصر، كان الدنيا اتقلبت، إحنا في قرية والناس معرفتش توصل العزا من المطر والطين .

وبدت المستشارة متأثرة من المكالمة، وقالت: يا أخي العزيز دموعك على رأسنا كلنا، وابنك شهيد لمصر كلها، لما يكون أي وزير أو محافظ أو رئيس، قصر في حقك، فاعتذارنا إحنا الشعبالمصري ليك، واللي حصل يلزم المحافظ أن يرعى أسرتك رعاية كاملة .

المكالمة تبدأ من الدقيقة 43.